A kormány kemény jelzést akar küldeni Brüsszelnek: nem kell mindenben a fősodort követnünk!
2024. november 28. 03:56
A gazdaság jövőjéről indított nemzeti konzultációt a kormány. A cél, hogy Brüsszelben és más nemzetközi fórumokon azt jelezhesse: a választók támogatásával maga mögött hozza meg a döntéseket, amelyek részben eltérhetnek a szövetségesek által elvárt úttól.
Mindenkihez megérkezett a legújabb nemzeti konzultáció, a tizenegy kérdés az Orbán Viktor által bejelentett új gazdaságpolitikáról szól. A kérdőív megosztja az embereket, sokan pénzkidobásnak tartják, viszont hatékony eszköz a kabinet kezében ahhoz, hogy Brüsszelben világossá tegye: a választópolgárok támogatják a kormányzati politikát.
A blokkosodással szemben
A miniszterelnök szeptemberben jelentette be a gazdasági semlegesség politikáját, amelynek célja, hogy Magyarország kimaradjon a Brüsszel és Washington által – elsősorban Kínával szemben – meghirdetett kereskedelmi háborúból. A magyar irányvonal lényege, hogy azzal kereskedjünk, akivel a legjobban megéri, és ne ideológiai alapon, hanem üzleti érdekeink szerint szervezzük újjá gazdasági kapcsolatainkat a blokkosodó világban.
Ennek szükségességét mi sem támasztja alá jobban, mint a bizakodó várakozásokkal szemben megvalósult gazdasági stagnálás, amelynek egyik fő oka a német ipar teljesítményének mélyrepülése. Ahhoz, hogy ez a függőség a jövőben ne gyakoroljon jelentős hatást a magyar gazdaságra, a kormány világossá tette: nem teljesíti Brüsszel elvárását, miszerint hazánk alkalmazkodjon a Nyugat gazdaságpolitikájához, továbbá a versenyképességet és a nyitott gazdaságpolitikát ideológiai érvekkel háttérbe szorítva ne kereskedjen a világpiac meghatározó és élre törő szereplőivel, például Kínával és Indiával.
A kabinet novemberben megszervezte a Nyugat legnagyobb találkozóját Budapesten, amelynek a magyar uniós elnökség prioritásának megfelelően az egyik fő témája az EU versenyképességének helyreállítása volt. Mindez azt jelzi, hogy megkérdőjelezhetetlen Magyarország elkötelezettsége a szövetségesei mellett. A semlegességre épülő gazdaságpolitika tehát nem a Nyugat elleni lázadást vagy a szövetség elhagyását célozza, hanem azt a huszonegy konkrét célt megfogalmazó gazdaságpolitikai akciótervet jelenti, amelynek célja a jövedelmek emelése, a lakhatási válság kezelése, az otthonteremtés, valamint a kis- és középvállalkozások támogatása.
Helyi vállalkozások, középvállalkozások
A konzultáció két kérdése a kis- és középvállalkozások támogatására meghirdetett Demján Sándor-programmal függ össze. A program révén a következő években
jelentős tőkejuttatást kaphatnak a kizárólag hazai tulajdonban lévő kkv-k, mikrovállalkozások és az egyéni vállalkozók.
Ezzel párhuzamosan a kormány számos eszközzel próbálja visszafogni a multi cégek profitéhségét és erőfölényét. Ez nem könnyű, mivel e nagyvállalatoknak erős a lobbitevékenysége az uniós intézményeknél, ráadásul erőfölényükkel számos területen képesek beavatkozni egy-egy ország politikájába is. Nálunk például az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok hozzájárultak az előző években tapasztalt jelentős élelmiszer-inflációhoz. Megadóztatásuk miatt többször is az Európai Unió Bíróságához fordultak, pedig a korábbi évek válságai alatt is jelentősen nőtt a profitjuk – a kiskereskedelmi forgalom visszaesése ellenére is –, ráadásul a különadó mellett tetemes nyereségük maradt.
A hazai kisvállalkozások állami támogatásának prioritásai közé tartozik a nemzetközi piacokon való megjelenés, valamint a vállalatméret növelése, mivel idehaza a középvállalatok száma meglehetősen alacsony. Az úgynevezett nemzeti bajnokok segítése is fontos cél, vagyis azoknak a vállalkozásoknak nyílnak meg fejlesztési és beruházási támogatások, amelyek terjeszkedni szeretnének, és a nemzetközi piacokon is meg akarják vetni a lábukat.
Megállapodtak a minimálbér emeléséről
A huszonegy pontos gazdasági akcióterv talán legfontosabb intézkedéscsomagja a családok jövedelmének emelése, vásárlóerejük növelése. Az utóbbi évek válságai megszakították azt a gyarapodást, amely a 2010-es évek második felét jellemezte. Noha az átlagos reálbér csak egy néhány hónapos időszakban csökkent, a statisztikai adatok mellett mindenki tisztában van vele, hogy vannak olyan munkavállalók, akiknek a fizetése messze nem emelkedett az inflációt kompenzáló mértékben.
A magyarok legfontosabb témáiról készült felmérések kivétel nélkül azt mutatják, hogy a családok a megélhetéssel és a jövedelmi helyzettel összefüggő változásokra a legérzékenyebbek, és az anyagi biztonság minden felett áll. Ebben benne van még a 2008-as globális válság hatása, amelyre a kormányok nem voltak képesek megfelelő választ adni, de a legtöbben az Európai Unióval szemben is bizalmatlanná váltak a görög válság kezelésének kudarca – amely Magyarországot is érintette volna, ha a kabinet nem hirdet unortodox gazdaságpolitikát – és a krízis elhúzódása miatt.
A jövedelmek emelésének fontos eszköze a minimálbér emelése. A múlt héten döntés született a kormány, a szakszervezetek és a munkáltatók részéről: három évre előre megállapodtak, ezáltal a most bruttó 266 800 forintos összeg 2025-ben 9 százalékkal 290 800 forintra, 2026-ban 13 százalékkal 328 600 forintra, 2027-ben pedig 14 százalékkal 374 600 forintra emelkedik.
A garantált bérminimum jövője az ágazati bértarifarendszer esetleges későbbi bevezetése miatt bizonytalan, ezért a hosszú távú bérmegállapodásból kimaradt a legalább középfokú végzettséghez kötött bérminimum. Az összeg az idei bruttó 326 000 forintról 7 százalékkal 348 800 forintra nő 2025 januárjával, és továbbra is minden évben emelkedik majd.
A minimálbér emelése arra ösztönzi a munkáltatókat, hogy a magasabb bérkategóriákban dolgozók fizetését is hasonló mértékben emeljék. A bérmegállapodás ezért ajánlást is megfogalmaz: a szakszervezetek azt kérik a munkáltatóktól, hogy minden alkalmazott fizetését olyan mértékben emeljék, hogy az összeg reálértéke is nőjön.
A kormány ráadásul 2028-ra célul tűzte ki, hogy a minimálbér összege elérje az 1000 eurót, a bruttó átlagkereset pedig meghaladja az 1 millió forintot. A minimálbér-emelés mértékével Magyarország eleget tesz az Európai Unió irányelvének is.
A nemzeti konzultáció egyik pontja a családi adókedvezmény megduplázása, amit Orbán Viktor nyáron jelentett be. A bővítésre két lépcsőben kerül sor, először 2025 második felében, majd 2026 januárjában nő a gyermekek után igénybe vehető szja-kedvezmény összege.
A nemzeti konzultáció egyik pontja a családi adókedvezmény megduplázása Fotó: MTI/Katona Tibor
Kivételezett fiatalok
Mind a jövedelem, mind a lakhatás területén kiemelten kezeli a kormány a fiatalok jövedelmi helyzetét. Utóbbi javítására már korábban is jelentős intézkedések valósultak meg, közülük is kiemelkedik a 25 év alattiak személyijövedelemadó-mentessége, ami még egy minimálbéres munkavállalónak is több tízezer forintos pluszt jelent.
A kormány a huszonegy pontos akciótervben januárral bevezeti a munkáshitelt. A konstrukció a 25 év alatti, képzés alatt nem álló, dolgozó vagy vállalkozó fiatalok életkezdésének támogatását célozza. A felvehető összeg legfeljebb 4 millió forint, amelyet akár tízéves futamidő alatt is vissza lehet fizetni. A kölcsön kamatmentes, ám feltétele, hogy a hitelfelvevőnek az országban kell maradnia és dolgoznia. A családtámogatási rendszerrel is összefügg a munkáshitel, mivel azok, akik gyermeket vállalnak, jelentős tőketartozás-elengedést kapnak az államtól, amely akár a teljes fennálló tartozás állami átvállalása is lehet.
A kormány szintén hangsúlyt helyez a lakhatásra.
Főleg azok számíthatnak segítségre, akiket a legsúlyosabban érint a főváros mellett a vármegyeszékhelyek egy részében is kialakuló lakhatási válság.
A konzultációs íven a kormány felhatalmazást kér a választóktól ahhoz, hogy a Szép-kártya-feltöltések egy részét lakásfelújításra is lehessen fordítani, s a munkáltatókon keresztül legyen lehetőség igénybe venni a 35 év alatti fiatalok lakhatási támogatását is. A havi legfeljebb 150 ezer forintos, kedvezményes kafetériát a bérleti díj kifizetésére és a lakáshitel törlesztésére fordíthatnák a munkavállalók akár úgy is, hogy munkáltatójuk közvetlenül a tulajdonosnak vagy a hitelező pénzintézetnek utal. Az ugyancsak januárban életbe lépő munkáltatói támogatás várhatóan ösztönzi a fiatalok lakásvásárlását, mivel ekkora összeg a törlesztőrészlete ma egy 20-22 millió forintos, bankkölcsönből megvásárolható ingatlannak.
A kormány célja emellett, hogy növelje a kollégiumi férőhelyek számát, illetve a fiatalok tulajdonszerzését. A bankokkal kötött megállapodás alapján a lakáshiteleknél elérhető lesz – várhatóan tavasztól – a pénzintézetek által önkéntesen bevezetendő 5 százalékos thm-plafon.
Nem ereszti Brüsszel a migrációt
Két kérdésben is nemtetszését fejezte ki az Európai Bizottság. Az egyik a tizenharmadik havi nyugdíj véglegesítése, amivel kapcsolatban azonban visszavonulót fújt Brüsszel. A migrációs politikával összefüggő követeléseiből azonban nem enged a testület. A kormány azt hangsúlyozza, hogy azért kell Magyarországnak napi 1 millió euróval emelkedő, egyébként is több száz millió eurós bírságot fizetnie, mert 2015 óta következetesen elutasítja az illegális bevándorlók befogadását. A kabinet a konzultációban felhatalmazást kér eddigi migrációs politikájának folytatására.
A politikus szerint, ha elfogadnák az ukrán javaslatot, az az átlagos magyar háztartás fűtési költségét a négyszeresére, a világítás költségét pedig a kétszeresére emelné.
Eddig az autókról szakértett, most méretes álhírbe szaladt bele Vályi István, aki nemrég a külföldről pénzelt Partizánban panaszkodott a világra. Öt napja hivatalosan is megcáfolták, amit most hazudik.
Bajban van az Európai Unió: romokban a versenyképesség, évtizedes lemaradásban az önvédelmi képesség, ráadásul vissza kell fizetni a gigantikus, 750 milliárd eurós „covidhitelt”. Ukrajna felzárkóztatási támogatása a tetemes költségek ellenére elsőbbséget élvez.
Leginkább csak pánikkeltésre alkalmas a TanodaPlatform nevű szervezet jelentése, mondta lapunknak a tizenkét éve az ibrányi tanodát vezető Hajdu Zsolt, aki szerint a Balügyminisztérium terveinek megvalósítása zökkenőmentesen teljesíthető.
Egy kormánypárti érvre nyomott röhögő fejecskét. Francesca Rivafinoli írása.
p
6
0
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 8 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
contractor-2
2024. november 30. 19:14
"Magyarország az Európai Unióban GDP-arányosan a legtöbbet fordítja a vállalkozások támogatására"
A nullánál is kevesebb eredménnyel, merthogy még a 2019-es szintet sem értük el és folyamatosan recesszióban vagyunk.
esetleg ha már digitális állampolgárrá kényszerít tóni és bandája akkor lehetne ezt a konzultációt azon keresztül is csinálni ! anonim módon akármiről is lehetne szavazni a népnek kezdve a uborka görbületétől egészen az országgyűlési és az önkormányzati képviselők választásáig otthonról kényelmesen nem kell helyi bizottság hogy csaljon , vagy hogy milliárdokba kerüljön a munkájuk. technikailag ez biztosítható és mindenkit DÁP.-ra kényszerítenek nem igaz?
A politikusok viseljék döntéseik következményeit! itt is ott is! olyan ne lehessen hogy lefizetett megzsarolt fogott politikusok kártékony döntésinek a nép igya meg a levét!! hát régen még a királyokat is felkötötték ha népnyúzó ganéj volt !!! Ezek meg csak választott képviselők akik meg vannak szédülve megválasztásuk után előtte meg udvarolnak mindenkinek ígérnek minden szépet és jót. olyan ne is induljon választáson aki zsarolható, vagy megvehető, halál büntetés terhe mellett sem!